REGULAMIN PRACY
w Zespole Szkół Samochodowych
i Budowlanych im. Leonarda da Vinci
w Głogowie
Rozdziały:
nieobecności
załącznik nr 1 : Rodzaje środków ochrony indywidualnej oraz odzieży o obuwia roboczego
załącznik nr 2 ; Wykaz prac wzbronionych kobietom
załącznik nr 3 : Wyposażenie pracowników w materiały i narzędzia
załącznik nr 4: Wyciąg przepisów kodeksu pracy dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu
Na podstawie art. 104² § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 1666 z późn. zm.) ustala się, co następuje:
Rozdział 1
§ 1
§ 2
§ 3
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół Samochodowych i Budowlanych im. Leonarda da Vinci w Głogowie;
2) pracownikach pedagogicznych – należy przez to rozumieć nauczycieli i innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w Zespole Szkół samochodowych i Budowlanych na podstawie ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 11198 ze zm.).
3) pracownikach niepedagogicznych– należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych w Zespole Szkół Samochodowych i Budowlanych na podstawie ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 902 ze zm.) lub ustawy z 26 stycznia 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 1666, 2138, 2255, z 2017r. poz. 60 ze zm.).
4) pracownikach, bez bliższego określenia – należy przez to rozumieć, zatrudnionych
w Zespole Szkół Samochodowych i Budowlanych pracowników wymienionych w pkt 2 i 3;
5) przełożonym – należy przez to rozumieć, bezpośredniego przełożonego pracownika;
6) zajęciach dydaktycznych – należy przez to rozumieć zajęcia o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, w toku których odbywa się praca z uczniem, rodzicem i nauczycielem zwanymi klientami Zespołu Szkół Samochodowych i Budowlanych im. Leonarda da Vinci w Głogowie
§ 4
1) nauczyciele
2) pedagodzy
3) doradca zawodowy
4) bibliotekarz
§ 5
1) kierowniczych urzędniczych;
2) urzędniczych;
3) pomocniczych;
4) obsługi.
§ 6
1) zatrudniania i zwalniania pracowników;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników.
1) wicedyrektora;
2) kierownika szkolenia praktycznego
3) głównego księgowego;
4) kierownika zespołu administracyjnego
Rozdział 2
Obowiązki pracodawcy i pracowników
§ 7
Pracodawca jest zobowiązany w szczególności do:
1) poinformowania pracownika o ryzyku zawodowym;
2) zaznajomienia pracownika podejmującego pracę z zakresem jego obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonym stanowisku pracy oraz z jego podstawowymi uprawnieniami;
3) zapewnienia pracownikowi przydziału pracy zgodnie z treścią zawartej umowy o pracę, z zastrzeżeniem art. 42 § 4 Kodeksu pracy;
4) zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy;
5) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Zespół Szkół Samochodowych i Budowlanych .;
6) systematycznego organizowania szkoleń pracowników w zakresie bezpieczeństwa
i higieny pracy, przestrzegania przepisów przeciwpożarowych, sposobów zapobiegania chorobom zawodowym oraz sposobów minimalizowania ryzyka zawodowego;
7) organizowania pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników wysokiej wydajności
i należytej jakości pracy;
8) organizowania pracy w sposób zapewniający zmniejszenie uciążliwości pracy;
9) dostarczania niezbędnych do pracy materiałów i narzędzi oraz wyposażania w nie pracowników (wykaz materiałów i narzędzi stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu);
10) stwarzania nowozatrudnionym pracownikom warunków sprzyjających przystosowaniu się do należytego wykonywania pracy;
11) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;
12) ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
13) pomocy, w miarę posiadanych środków, w zaspakajaniu potrzeb socjalnych pracowników;
14) stosowania obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników
i wyników ich pracy;
15) wpływania na kształtowanie właściwych zasad współżycia społecznego w Zespole Szkół Samochodowych i Budowlanych;
16) przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu;
17) przeciwdziałania mobbingowi;
18) zapewnienie terminowej i prawidłowej wypłaty wynagrodzenia;
19) prowadzenie dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników, a także ich przechowywanie w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem.
§ 8
1) pełne wykorzystanie czasu pracy na pracę zawodową oraz efektywne i rzetelne jej wykonywanie;
2) przestrzeganie regulaminu pracy, oraz ustalonego w Zespole Szkół Samochodowych i Budowlanych porządku i dyscypliny pracy;
3) dokładne wykonywanie poleceń wydanych przez przełożonych, które dotyczą pracy,
a nie są sprzeczne z przepisami prawa lub stosunkiem pracy;
4) zachowywanie koleżeńskiego stosunku do współpracowników, otaczanie opieką
i pomocą klientów oraz nowo przyjętych pracowników;
5) zapoznanie się oraz przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
6) współdziałanie z Dyrektorem i przełożonymi, w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności:
a) poddawanie się badaniom lekarskim, okresowym oraz kontrolnym – posiadanie, aktualnego orzeczenia lekarskiego o stanie zdrowia,
b) poddawanie się systematycznemu szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa
i higieny pracy oraz poddawanie się egzaminom sprawdzającym z tego zakresu,
c) stosowanie środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego zgodnie z przeznaczeniem;
7) niezwłoczne zawiadomienie przełożonego o zauważonym wypadku przy pracy lub zagrożeniu dla zdrowia lub życia ludzkiego;
8) sumienny stosunek do mienia Pracodawcy oraz wszelkich urządzeń
i materiałów stanowiących własność Pracodawcy;
9) dbałość o należyty stan, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz porządek i ład
w miejscu pracy;
10) przestrzeganie tajemnicy określonych w odrębnych przepisach.
§ 9
1. Zabrania się pracownikom:
1) opuszczania stanowiska pracy w godzinach pracy bez zgody przełożonego;
2) pozostawiania klientów bez opieki w czasie zajęć dydaktycznych w celu zapewnienia bezpieczeństwa;
3) samowolnej zmiany stanowiska pracy lub wykonywania pracy innej niż zleconej przez przełożonego;
4) wykorzystywania internetu oraz służbowej poczty internetowej do celów innych niż służbowe;
5) dopuszczania osób postronnych do obsługi urządzeń technicznych;
6) samowolnego demontowania części, urządzeń i narzędzi oraz ich naprawy bez specjalnego upoważnienia;
7) samowolnego usuwania osłon i zabezpieczeń urządzeń technicznych, czyszczenia
i naprawiania ich w ruchu lub pod napięciem elektrycznym.
§ 10
1) sporządzić wykaz posiadanej dokumentacji i zwrócić ją Pracodawcy;
2) sporządzić wykaz aktualnie prowadzonych przez siebie spraw, z zaznaczeniem stanu ich zaawansowania;
3) zwrócić sprzęt i inne mienie należące do Pracodawcy;
Rozdział 3
§ 11
1) 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin, w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w czteromiesięcznym okresie rozliczeniowym – pracowników niepedagogicznych
2) 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin, w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w okresie roku szkolnego – pracowników pedagogicznych.
§ 12
2) pracowników niepedagogicznych
a) pracownicy administracji – I zmiana od 7:15 do 15:15;
b) pracownicy obsługi: I zmiana od 7:15 do 15:15; II zmiana od 13:00 do 21:00
§ 13
§ 15
Rozdział 4
Potwierdzanie przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności
§ 16
§ 17
Dowodem przybycia i obecności w pracy pracowników pedagogicznych, jest potwierdzenie przybycia do pracy, wpisanie tematu zajęć do e- dziennika
§ 18
1) wypadek lub choroba powodująca niezdolność do pracy pracownika lub izolacja
z powodu choroby zakaźnej;
2) wypadek lub choroba członka rodziny, wymagająca sprawowania przez pracownika osobistej opieki;
3) okoliczności wymagające sprawowania przez pracownika osobistej opieki nad dzieckiem w wieku do lat 8;
4) nadzwyczajne zdarzenia uniemożliwiające terminowe przybycie do pracy;
5) konieczność wypoczynku po nocnej podróży służbowej w granicach
do 8 godzin od zakończenia podróży, jeżeli pracownik nie korzystał z miejsca
w wagonie sypialnym lub kuszetce.
§ 20
§ 21
Dowodami usprawiedliwiającymi nieobecność w pracy są dokumenty wymienione
w powszechnie obowiązujących przepisach prawa, a w przypadku zwolnień od pracy udzielanych przez pracodawcę na podstawie § 22 ust. 3 niniejszego regulaminu, wniosek pracownika o udzielenie zwolnienia od pracy lub o usprawiedliwienie nieobecności w pracy wraz z dokumentami potwierdzającymi okoliczności zawarte we wniosku.
Rozdział 5
§ 22
§ 23
§ 24
Rozdział 6
§ 25
Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Pracownik nie może zrzec się prawa do urlopu.
§ 26
1) na wniosek pracownika, umotywowany ważnymi przyczynami
2) z powodu szczególnych potrzeb Pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy).
§ 27
§ 28
Rozdział 7
sposoby informowania pracowników o ryzyku zawodowym
§ 29
§ 30
1. Pracownicy nowo zatrudnieni powinni potwierdzić na piśmie zapoznanie się z przepisami oraz zasadami bhp i w szczególności być:
1) poddani wymaganym wstępnym badaniom lekarskim zakończonym wydaniem orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do zatrudnienia na danym stanowisku pracy;
2) przeszkoleni w zakresie przepisów bhp (instruktaż ogólny i stanowiskowy) i ppoż. oraz poinformowani o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą
i sposobach minimalizowania tego ryzyka.
1) znać przepisy i zasady bhp, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym;
2) wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych;
3) dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład
w miejscu pracy;
4) stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem;
5) poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich;
6) niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w Zespole Szkół Samochodowych i Budowlanych wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie;
7) współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bhp.
1) uporządkować miejsce pracy;
2) zamknąć okna w pomieszczeniu pracy;
3) wyłączyć urządzenia elektryczne i wyłączyć zbędne oświetlenie;
4) wyłączyć wszelkie maszyny i urządzenia oraz zabezpieczyć je przed przypadkowym włączeniem;
5) zabezpieczyć materiały, urządzenia, a także dokumenty służbowe, przed ewentualnym dostępem osób nieupoważnionych.
5. Pracownik ma prawo:
1) powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego, w razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo, gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom;
2) oddalić się z miejsca zagrożenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego - jeżeli powstrzymanie się od wykonywania pracy nie usuwa zagrożenia, o którym mowa w pkt 1;
3) po uprzednim zawiadomieniu przełożonego, powstrzymać się od wykonywania pracy wymagającej szczególnej sprawności psychofizycznej w przypadku, gdy jego stan psychofizyczny nie zapewnia bezpiecznego wykonywania pracy i stwarza zagrożenie dla innych osób.
§ 31
1. Pracodawca jest zobowiązany m.in.:
1) zapoznać pracowników z przepisami i zasadami bhp i ppoż. oraz sposobach minimalizowania ryzyka zawodowego;
2) przeprowadzać systematyczne szkolenia pracowników w zakresie bhp i ppoż. oraz sposobach minimalizowania ryzyka zawodowego;
3) organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
4) kierować pracowników, w odpowiednich terminach, na profilaktyczne badania lekarskie;
5) wskazać pracownikowi, odpowiednio zabezpieczone, miejsce na przechowywanie odzieży i obuwia roboczego, własnego ubrania wierzchniego oraz przydzielonych mu narzędzi pracy.
2. Przełożony pracownika jest obowiązany:
1) organizować stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp;
2) dbać o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz ich stosowanie zgodnie
z przeznaczeniem;
3) organizować, przygotowywać i prowadzić prace, uwzględniając zabezpieczenie pracowników przed wypadkami przy pracy, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami środowiska pracy;
4) dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego,
a także o sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie
z przeznaczeniem;
5) egzekwować przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bhp;
6) zapewniać wykonanie zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami.
§ 32
1) jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu;
2) ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa
i higieny pracy.
§ 33
1) na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10° C lub powyżej 25° C,
2) na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28oC,
Pracodawca zapewnia napoje w postaci wody w ilości zaspakajającej potrzeby pracowników, odpowiednio zimną lub gorącą w zależności od warunków wykonywania pracy.
§ 34
1) gdy informacje wykorzystane do jego oceny utraciły swą aktualność;
2) przy tworzeniu nowych stanowisk pracy;
3) po wprowadzeniu zmian w stosowanych środkach ochronnych;
4) w wypadku istotnych zmian organizacyjnych i technologicznych;
5) w razie wypadku pracownika;
6) gdy pracownik, jego przełożony lub inspektor bhp, spostrzeże nowy czynnik stanowiący ryzyko zawodowe.
Rozdział 8
§ 35
§ 36
1.Do innej odpowiedniej pracy przenosi się kobietę w ciąży:
1) zatrudnioną przy pracy wzbronionej kobietom w ciąży,
2) w razie przedłożenia orzeczenia lekarskiego stwierdzającego, że ze względu na stan ciąży nie powinna wykonywać dotychczasowej pracy,
3) stan ciąży powinien być stwierdzony zaświadczeniem lekarskim.
Rozdział 9
§ 37
Pracownik zobowiązany jest do należytego wykonywania swoich obowiązków, przestrzegać ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bhp
i ppoż., a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracownik pedagogiczny ponadto – do realizowania obowiązków, o których mowa w art. 6 i art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela, art. 5 ustawy Prawo oświatowe, przestrzegania podstawowych zasad moralnych, o czym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela oraz art. 24 i art. 25 ustawy o pracownikach samorządowych.
§ 38
§ 39
§ 40
1. Rażącym naruszeniem porządku i dyscypliny pracy jest w szczególności:
1) złe lub niedbałe wykonywanie pracy;
2) działania lub zaniechanie działań, w wyniku czego może powstać zagrożenie bezpieczeństwa, zdrowia lub życia dzieci, uczniów albo pracowników Zespołu Szkół Samochodowych i Budowlanych;
3) wykonywanie prac nie związanych z zadaniami wynikającymi ze stosunku pracy;
4) kradzież lub umyślne niszczenie materiałów, pomocy dydaktycznych, urządzeń technologii informacyjno – komunikacyjnej, środków audiowizualnych, narzędzi i środków technicznych, przydzielonych do danego stanowiska pracy, a stanowiących własność Pracodawcy (załącznik nr 3);
5) nieusprawiedliwiona nieobecność w pracy;
6) spóźnianie się do pracy lub samowolne jej opuszczanie bez usprawiedliwienia;
7) stawianie się do pracy w stanie nietrzeźwym lub spożywanie alkoholu w czasie pracy;
8) nie używanie przydzielonej przez Pracodawcę odzieży i obuwia roboczego, albo ochronnego lub sprzętu ochrony osobistej;
9) ujawnienie informacji objętych tajemnicą służbową lub ochroną danych osobowych;
10) zakłócanie porządku i spokoju w miejscu pracy;
11) niewykonywanie poleceń przełożonego lub osoby przez niego upoważnionej, które dotyczą pracy;
12) niewłaściwy stosunek do przełożonych lub współpracowników;
13) rażące naruszenie norm współżycia społecznego.
Rozdział 10
§ 41
1) upomnienia;
2) nagany;
§ 42
§ 43
§ 44
§ 45
Nauczyciele mianowani podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej /zgodnie z art. 75-76 KN/ za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6 KN.
§ 46
W przypadku ciężkiego naruszenia przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika na podstawie art. 52 Kodeksu Pracy.
Rozdział 11
§ 47
1) nagroda pieniężna;
2) dyplom uznania;
3) awans na wyższe stanowisko.
Rozdział 12
§ 48
Pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, określone w umowie o pracę, ustalone odpowiednio do rodzaju wykonywanej pracy, stażu i kwalifikacji, wymaganych przy jej wykonywaniu, a także ilości i jakości świadczonej pracy. Pracownik nie może zrzec się prawa do wynagrodzenia.
§ 49
1) wynagrodzenia i dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych,
2) dodatku za trudne warunki pracy.
§ 50
Szczegółowe zasady wynagradzania, przyznawania dodatków i premii określają obowiązujące rozporządzenia oraz regulaminy w sprawie wynagradzania nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionymi w placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Głogowski.
§ 51
1. Dyrektor Zespołu Szkół Samochodowych i Budowlanych obowiązany jest spowodować wykonywanie wypłat:
1) Wynagrodzenie pracowników administracji i obsługi wypłacane jest z dołu najpóźniej do ostatniego dnia miesiąca, jeżeli ostatni dzień miesiąca jest dniem ustawowo wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłacane jest w dniu poprzedzającym ten dzień.
2) Wynagrodzenia pracowników pedagogicznych:
a) wynagrodzenie zasadnicze wypłacane jest z góry w pierwszym dniu jeżeli pierwszy dzień miesiąca jest ustawowo dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłacane jest w dniu następnym,
b) składniki wynagrodzenia, których wysokość może być ustalona jedynie na podstawie już wykonanych prac wypłaca się miesięcznie lub jednorazowo z dołu w ostatnim dniu miesiąca. Jeżeli ostatni dzień miesiąca jest dniem ustawowo wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłacane jest w dniu poprzedzającym ten dzień.
§ 52
1) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na zaspakajanie należności innych niż świadczenia alimentacyjne,
2) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na zaspakajanie świadczeń alimentacyjnych,
3) zaliczki pieniężne udzielane pracownikom,
4) kary pieniężne przewidziane w art. 108 KP
5) inne należności pieniężne, na które pracownik wyraził zgodę na piśmie.
Rozdział 13
§ 53
Spory ze stosunku pracy rozpatruje Sąd Rejonowy – Sąd Pracy w Głogowie.
§ 54
§ 55
1) Wyznacza na ten okres innego pracownika lub rozdziela czynności pracownika nieobecnego pomiędzy innych pracowników komórki,
2) W przypadku braku możliwości wykonywania zadań nieobecnego pracownika przez innych pracowników komórki organizacyjnej, zgłasza ten fakt swojemu przełożonemu, który podejmuje decyzje w tym zakresie.
§ 56
Zmiany zgodnie z obowiązującymi przepisami mogą być wprowadzone aneksem do Regulaminu Pracy na wniosek dyrektora, zakładowej organizacji związkowej lub na wniosek co najmniej ⅓ pracowników placówki.
§ 57
Regulamin ogłoszono w dniu........................r. Pracodawca:
Załącznik nr 1 do Regulaminu Pracy w ZSSiB z dnia 3.01.2018
Lp. |
Stanowisko pracy |
Zakres wyposażenia R – odzież i obuwie robocze O – środki ochrony indywidualnej |
Przewidywany okres używalności d.z -do zużycia |
1. |
Nauczyciel wychowania fizycznego |
R – dres R – podkoszulka R – spodenki gimnastyczne R – obuwie sportowe |
36 m-cy 12 m-cy 12 m-cy 24 m-cy |
2. |
Robotnik do prac lekkich |
R – fartuch roboczy R– obuwie profilaktyczne R- koszulka bawełniana 2 szt. R- polar
O – rękawice gumowe R spodnie (1 para) |
12 m-cy 12 m-cy 12 m-cy d.z (nie mniej niż 36 m-cy) d.z. 12 m-cy |
3. |
Konserwator, woźny |
R – ubranie robocze R – koszula flanelowa R – obuwie robocze R – ocieplacz
O – kurtka ocieplana O – czapka ocieplana
O – rękawice ochronne |
12 m-cy 12 m-cy 18 m-cy d.z. (nie mniej niż 36 m-cy) d.z. (nie mniej niż 3 okresy zimowe) d.z. (nie mniej niż 3 okresy zimowe) d.z. |
Załącznik nr 2 do Regulaminu pracy w ZSSiBw Głogowie z dnia 3.01.2018r.
WYKAZ PRAC WZBRONIONYCH KOBIETOM
WYKAZ PRAC UCIĄŻLIWYCH, NIEBEZPIECZNYCH LUB SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA KOBIET W CIĄŻY I KOBIET KARMIĄCYCH DZIECKO PIERSIĄ
I. Prace związane z nadmiernym wysiłkiem fizycznym, w tym ręcznym transportem ciężarów
1. Dla kobiet w ciąży:
1) wszystkie prace, przy których najwyższe wartości obciążenia pracą fizyczną, mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy, przekraczają 2900 kJ na zmianę roboczą, a przy pracy dorywczej (wykonywanej do 4 razy na godzinę, jeżeli łączny czas wykonywania takiej pracy nie przekracza 4 godzin na dobę) – 7,5 kJ/min;
2) ręczne podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o masie przekraczającej 3 kg;
3) ręczna obsługa elementów urządzeń (dźwigni, korb, kół sterowniczych itp.), przy której jest wymagane użycie siły przekraczającej:
a) przy obsłudze oburęcznej – 12,5 N przy pracy stałej i 25 N przy pracy dorywczej, zdefiniowanej w pkt 1,
b) przy obsłudze jednoręcznej – 5 N przy pracy stałej i 12,5 N przy pracy dorywczej, zdefiniowanej w pkt 1;
4) nożna obsługa elementów urządzeń (pedałów, przycisków itp.), przy której jest wymagane użycie siły przekraczającej 30 N;
5) ręczne przenoszenie pod górę:
a) przedmiotów przy pracy stałej,
b) przedmiotów o masie przekraczającej 1 kg przy pracy dorywczej, zdefiniowanej w pkt 1;
6) oburęczne przemieszczanie przedmiotów, jeżeli do zapoczątkowania ich ruchu jest niezbędne użycie siły przekraczającej:
a) 30 N – przy pchaniu,
b) 25 N – przy ciągnięciu;
7) ręczne przetaczanie i wtaczanie przedmiotów o kształtach okrągłych oraz udział w zespołowym przemieszczaniu przedmiotów;
8) ręczne przenoszenie materiałów ciekłych – gorących, żrących lub o właściwościach szkodliwych dla zdrowia;
9) przewożenie ładunków na wózku jednokołowym (taczce) i wózku wielokołowym poruszanym ręcznie;
10) prace w pozycji wymuszonej;
11) prace w pozycji stojącej łącznie ponad 3 godziny w czasie zmiany roboczej, przy czym czas spędzony w pozycji stojącej nie może jednorazowo przekraczać 15 minut, po którym to czasie powinna nastąpić 15-minutowa przerwa;
12) prace na stanowiskach z monitorami ekranowymi – w łącznym czasie przekraczającym 8 godzin na dobę, przy czym czas spędzony przy obsłudze monitora ekranowego nie może jednorazowo przekraczać 50 minut, po którym to czasie powinna nastąpić co najmniej 10-minutowa przerwa, wliczana do czasu pracy.
2. Dla kobiet karmiących dziecko piersią:
1) wszystkie prace, przy których najwyższe wartości obciążenia pracą fizyczną, mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy, przekraczają 4200 kJ na zmianę roboczą, a przy pracy dorywczej, zdefiniowanej w ust. 1 pkt 1 – 12,5 kJ/min;
2) ręczne podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o masie przekraczającej:
a) 6 kg – przy pracy stałej,
b) 10 kg – przy pracy dorywczej;
3) ręczna obsługa elementów urządzeń (dźwigni, korb, kół sterowniczych itp.), przy której jest wymagane użycie siły przekraczającej:
a) przy obsłudze oburęcznej – 25 N przy pracy stałej i 50 N przy pracy dorywczej, zdefiniowanej w ust. 1 pkt 1,
b) przy obsłudze jednoręcznej – 10 N przy pracy stałej i 25 N przy pracy dorywczej,
4) nożna obsługa elementów urządzeń (pedałów, przycisków itp.), przy której jest wymagane użycie siły przekraczającej:
a) 60 N – przy pracy stałej,
b) 100 N – przy pracy dorywczej;
5) ręczne przenoszenie przedmiotów o masie przekraczającej 6 kg – na wysokość ponad 4 m lub na odległość przekraczającą 25 m;
6) ręczne przenoszenie pod górę – po nierównej powierzchni, pochylniach, schodach, których maksymalny kąt nachylenia nie przekracza 30°, a wysokość 4 m – przedmiotów o masie przekraczającej 6 kg;
7) ręczne przenoszenie pod górę – po nierównej powierzchni, pochylniach, schodach, których maksymalny kąt nachylenia przekracza 30°, a wysokość 4 m – przedmiotów o masie przekraczającej:
a) 4 kg – przy pracy stałej,
b) 6 kg – przy pracy dorywczej;
8) oburęczne przemieszczanie przedmiotów, jeżeli do zapoczątkowania ich ruchu jest niezbędne użycie siły przekraczającej:
a) 60 N – przy pchaniu,
b) 50 N – przy ciągnięciu;
9) ręczne przetaczanie i wtaczanie przedmiotów o kształtach okrągłych (w szczególności beczek, rur o dużych średnicach), jeżeli:
a) masa przetaczanych przedmiotów, po terenie poziomym o twardej i gładkiej nawierzchni, przekracza 40 kg na jedną kobietę,
b) masa przedmiotów wtaczanych na pochylnie przekracza 10 kg na jedną kobietę;
10) udział w zespołowym przemieszczaniu przedmiotów;
11) ręczne przenoszenie materiałów ciekłych – gorących, żrących lub o właściwościach szkodliwych dla zdrowia;
12) przewożenie ładunków o masie przekraczającej:
a) 20 kg – przy przewożeniu na taczce po terenie o nachyleniu nieprzekraczającym 5% lub 15 kg – po terenie o nachyleniu większym niż 5%,
b) 70 kg – przy przewożeniu na wózku 2-kołowym po terenie o nachyleniu nieprzekraczającym 5% lub 50 kg – po terenie o nachyleniu większym niż 5%,
c) 90 kg – przy przewożeniu na wózku 3- i więcej kołowym po terenie o nachyleniu nieprzekraczającym 5% lub 70 kg – po terenie o nachyleniu większym niż 5%.
Wyżej podane dopuszczalne masy ładunku obejmują również masę urządzenia transportowego i dotyczą przewożenia ładunków po powierzchni równej, twardej i gładkiej. W przypadku przewożenia ładunków po powierzchni nierównej lub nieutwardzonej masa ładunku łącznie z masą urządzenia transportowego nie może przekraczać 60% podanych wartości;
13) przewożenie ładunków na wózku szynowym o masie przekraczającej, łącznie z masą wózka:
a) 120 kg – przy przewożeniu po terenie o nachyleniu nieprzekraczającym 2%,
b) 90 kg – przy przewożeniu po terenie o nachyleniu większym niż 2%;
14) przewożenie ładunków:
a) na taczce lub wózku wielokołowym po terenie o nachyleniu większym niż 8%,
b) na taczce lub wózku wielokołowym na odległość przekraczającą 200 m,
c) na wózku szynowym po terenie o nachyleniu większym niż 4%,
d) na wózku szynowym na odległość przekraczającą 400 m.
II. Prace w mikroklimacie zimnym, gorącym i zmiennym
Dla kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią:
1) prace wykonywane w mikroklimacie gorącym w warunkach, w których wskaźnik PMV (przewidywana ocena średnia), określany zgodnie z Polską Normą dotyczącą tych prac, jest większy od 1,0;
2) prace wykonywane w mikroklimacie zimnym w warunkach, w których wskaźnik PMV (przewidywana ocena średnia), określany zgodnie z Polską Normą dotyczącą tych prac, jest mniejszy od −1,0;
3) prace wykonywane w środowisku o dużych wahaniach parametrów mikroklimatu, szczególnie przy występowaniu nagłych zmian temperatury powietrza w zakresie przekraczającym 15°C, przy braku możliwości stosowania co najmniej 15-minutowej adaptacji w pomieszczeniu o temperaturze pośredniej.
III. Prace w narażeniu na hałas lub drgania
Dla kobiet w ciąży:
1) prace w warunkach narażenia na hałas, którego:
a) poziom ekspozycji odniesiony do 8-godzinnego dobowego lub do przeciętnego tygodniowego, określonego w przepisach Kodeksu pracy, wymiaru czasu pracy przekracza wartość 65 dB,
b) szczytowy poziom dźwięku C przekracza wartość 130 dB,
c) maksymalny poziom dźwięku A przekracza wartość 110 dB;
2) prace w warunkach narażenia na hałas infradźwiękowy, którego równoważny poziom ciśnienia akustycznego skorygowany charakterystyką częstotliwościową G, odniesiony do 8-godzinnego dobowego lub przeciętnego tygodniowego, określonego w przepisach Kodeksu pracy, wymiaru czasu pracy przekracza wartość 86 dB;
3) prace w warunkach narażenia na hałas ultradźwiękowy, którego:
a) równoważne poziomy ciśnienia akustycznego w pasmach tercjowych o częstotliwościach środkowych od 10 kHz do 40 kHz, odniesione do 8-godzinnego dobowego lub do przeciętnego tygodniowego, określonego w przepisach Kodeksu pracy, wymiaru czasu pracy,
b) maksymalne poziomy ciśnienia akustycznego w pasmach tercjowych o częstotliwościach środkowych od 10 kHz do 40 kHz – przekraczają następujące wartości:
Częstotliwość środkowa pasm tercjowych (kHz) |
Równoważny poziom ciśnienia akustycznego odniesiony do 8-godzinnego dobowego lub do przeciętnego tygodniowego, określonego w przepisach Kodeksu pracy, wymiaru czasu pracy (dB |
Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego (dB) |
10; 12,5; 16 |
75 |
95 |
20 |
85 |
105 |
25 |
100 |
120 |
31,5; 40 |
105 |
125 |
4) prace w warunkach narażenia na drgania działające na organizm przez kończyny górne, których:
a) wartość ekspozycji dziennej, wyrażonej w postaci równoważnej energetycznie dla 8 godzin działania sumy wektorowej skutecznych, skorygowanych częstotliwościowo przyspieszeń drgań, wyznaczonych dla trzech składowych kierunkowych (ahwx, ahwy, ahwz), przekracza 1 m/s2 ,
b) wartość ekspozycji trwającej 30 minut i krócej, wyrażonej w postaci sumy wektorowej skutecznych, skorygowanych częstotliwościowo przyspieszeń drgań wyznaczonych dla trzech składowych kierunkowych (ahwx, ahwy, ahwz), przekracza 4 m/s2 ;
5) wszystkie prace w warunkach narażenia na drgania o ogólnym oddziaływaniu na organizm człowieka.
IV. Prace narażające na działanie pola elektromagnetycznego o częstotliwości od 0 Hz do 300 GHz oraz promieniowania jonizującego
1. Dla kobiet w ciąży:
1) prace w zasięgu pola elektromagnetycznego o natężeniach przekraczających wartości dla strefy bezpiecznej, określone w przepisach w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
2) prace w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące określonych w przepisach Prawa atomowego.
2. Dla kobiet karmiących dziecko piersią – prace w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące określonych w przepisach Prawa atomowego.
V. Prace w podwyższonym lub obniżonym ciśnieniu
Dla kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią – prace nurków, prace w zbiornikach ciśnieniowych oraz wszystkie prace w warunkach podwyższonego lub obniżonego ciśnienia.
VI. Prace w kontakcie ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi
1. Dla kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią:
1) prace stwarzające ryzyko zakażenia: wirusem zapalenia wątroby typu B, wirusem ospy wietrznej i półpaśca, wirusem różyczki, wirusem HIV, wirusem cytomegalii, pałeczką listeriozy, toksoplazmą;
2) prace przy obsłudze zwierząt dotkniętych chorobami zakaźnymi lub inwazyjnymi.
2. Dla kobiet w ciąży − prace w narażeniu na inne czynniki biologiczne zakwalifikowane do grupy 2–4 zagrożenia, zgodnie z przepisami w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki − jeżeli wyniki oceny ryzyka zawodowego, z uwzględnieniem działań terapeutycznych wymuszonych określonymi czynnikami biologicznymi, wskażą na niekorzystny wpływ na zdrowie kobiety w ciąży lub przebieg ciąży, w tym rozwój płodu
VII. Prace w narażeniu na działanie szkodliwych substancji chemicznych
Dla kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią:
1) prace w narażeniu na działanie substancji i mieszanin spełniających kryteria klasyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającym i uchylającym dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz. Urz. UE L 353 z 31.12.2008, str. 1, z późn. zm.) w jednej lub kilku z następujących klas lub kategorii zagrożenia wraz z jednym lub kilkoma następującymi zwrotami wskazującymi rodzaj zagrożenia:
a) działanie mutagenne na komórki rozrodcze, kategoria 1A, 1B lub 2 (H340, H341),
b) rakotwórczość, kategoria 1A, 1B lub 2 (H350, H350i, H351),
c) działanie szkodliwe na rozrodczość, kategoria 1A, 1B lub 2 albo dodatkowa kategoria szkodliwego wpływu na laktację lub szkodliwego oddziaływania na dzieci karmione piersią (H360, H360D, H360FD, H360Fd, H360Df, H361, H361d, H361fd, H362),
d) działanie toksyczne na narządy docelowe – narażenie jednorazowe, kategoria 1 lub 2 (H370, H371) – niezależnie od ich stężenia w środowisku pracy;
2) prace w narażeniu na niżej wymienione substancje chemiczne niezależnie od ich stężenia w środowisku pracy:
a) czynniki chemiczne o znanym i niebezpiecznym wchłanianiu przez skórę,
b) leki cytostatyczne,
c) mangan,
d) syntetyczne estrogeny i progesterony,
e) tlenek węgla,
f) ołów i jego związki organiczne i nieorganiczne,
g) rtęć i jej związki organiczne i nieorganiczne;
3) prace w narażeniu na działanie rozpuszczalników organicznych, jeżeli ich stężenia w środowisku pracy przekraczają wartości 1/3 najwyższych dopuszczalnych stężeń, określonych w przepisach w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
4) prace lub procesy technologiczne, w których dochodzi do uwalniania substancji chemicznych, ich mieszanin lub czynników o działaniu rakotwórczym lub mutagennym, wymienione w przepisach w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.
VIII.Prace grożące ciężkimi urazami fizycznymi lub psychicznymi
1. Dla kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią:
1) prace w wykopach oraz w zbiornikach i kanałach;
2) prace pod ziemią we wszelkiego rodzaju kopalniach;
3) prace w wymuszonym rytmie pracy (na przykład przy taśmie);
4) inne prace stwarzające ryzyko ciężkiego urazu fizycznego lub psychicznego, w tym gaszenie pożarów, udział w akcjach ratownictwa chemicznego, usuwanie skutków awarii, prace z materiałami wybuchowymi, prace przy uboju zwierząt hodowlanych oraz obsłudze rozpłodników.
2. Dla kobiet w ciąży – praca na wysokości – poza stałymi galeriami, pomostami, podestami i innymi stałymi podwyższeniami, posiadającymi pełne zabezpieczenie przed upadkiem z wysokości (bez potrzeby stosowania środków ochrony indywidualnej przed upadkiem), oraz wchodzenie i schodzenie po drabinach i klamrach.
Załącznik nr 3 do Regulaminu pracy ZSSiB. w Głogowie z dnia03.01.2018r
WYPOSAŻENIE PRACOWNIKÓW W NARZĘDZIA I MATERIAŁY
stanowisko |
Wyposażenie
|
Nauczyciel |
¾ pomoce dydaktyczne, ¾ środki audiowizualne, ¾ komputer, ¾ drukarka
|
pracownik administracyjny, sekretariatu, księgowości, kadr |
¾ materiały biurowe, ¾ komputer, ¾ telefony służbowe, ¾ kserokopiarka, ¾ niszczarka ¾ drukarka
|
sprzątaczka |
¾ narzędzia do sprzątania (miotły, wiadra, mopy), ¾ środki czystości
|
konserwator |
¾ miotły, ¾ kubły, ¾ łopaty, ¾ grabie, ¾ kosiarka spalinowa i elektryczna ¾ kosa spalinowa, dmuchawa spalinowa, ¾ wiertarka, wkrętarka, ¾ narzędzia drobne ( śrubokręt, młotek, klucze płaskie i nasadowe, kombinerki, piła manualna, poziomica )
|
Załącznik nr 4 do Regulaminu pracy ZSSiB. w Głogowie z dnia03.01.2018r.
WYCIĄG PRZEPISÓW KODEKSU PRACY DOTYCZĄCYCH
RÓWNEGO TRAKTOWANIA W ZATRUDNIENIU
Zgodnie z art. 94¹ ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.), zwanego dalej Kodeksem pracy, Pracodawca, tj. Dyrektor Zespołu Szkół Samochodowych i Budowlanych w Głogowie udostępnia swoim Pracownikom tekst przepisów dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu:
„Art. 9 § 4. Postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów oraz statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy, naruszające zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, nie obowiązują.”
„Art. 11². Pracownicy mają równe prawa z tytułu jednakowego wypełniania takich samych obowiązków; dotyczy to w szczególności równego traktowania mężczyzn i kobiet w zatrudnieniu.
Art. 11³. Jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy – jest niedopuszczalna.”
„Art. 18 § 1. Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na których podstawie powstaje stosunek pracy, nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy.
§ 2. Postanowienia umów i aktów, o których mowa w § 1 , mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy są nieważne; zamiast nich stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy.
§ 3. Postanowienia umów o pracę i innych aktów, na podstawie których powstaje stosunek pracy, naruszające zasadę równego traktowania w zatrudnieniu są nieważne. Zamiast takich postanowień stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy, a w razie braku takich przepisów – postanowienia te należy zastąpić odpowiednimi postanowieniami niemającymi charakteru dyskryminacyjnego.
Rozdział IIa
Równe traktowanie w zatrudnieniu
Art. 18³ª . § 1. Pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy.
§ 2. Równe traktowania w zatrudnieniu oznacza niedyskryminowanie w jakikolwiek sposób, bezpośrednio lub pośrednio, z przyczyn określonych w § 1.
§ 3. Dyskryminowanie bezpośrednie istnieje wtedy, gdy pracownik z jednej lub z kilku przyczyn określonych w § 1 był, jest lub mógł być traktowany w porównywalnej sytuacji mniej korzystnie niż inni pracownicy.
§ 4. Dyskryminowanie pośrednie istnieje wtedy, gdy na skutek pozornie neutralnego postanowienia, zastosowanego kryterium lub podjętego działania występują dysproporcje w zakresie warunków zatrudnienia na niekorzyść wszystkich lub znacznej liczby pracowników należącej do grupy wyróżnionej ze względu na jedną lub kilka przyczyn określonych w § 1, jeżeli dysproporcje te nie mogą być uzasadnione innymi obiektywnymi powodami.
§ 5. Przejawem dyskryminowania w rozumieniu § 2 jest także:
1) działanie polegające na zachęcaniu innej osoby do naruszania zasady równego traktowania w zatrudnieniu,
2) zachowanie, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności albo poniżenie lub upokorzenie pracownika (molestowanie).
§ 6. Dyskryminowaniem ze względu na płeć jest także każde nieakceptowane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności lub poniżenie albo upokorzenie pracownika; na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy (molestowanie seksualne).
Art. 18 ³ᵇ . § 1. Za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu, z zastrzeżeniem § 2-4, uważa się różnicowanie przez pracodawcę sytuacji pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w art. 18³ª § 1, którego skutkiem jest w szczególności:
1) odmowa nawiązania lub rozwiązania stosunku pracy
2) niekorzystne ukształtowanie wynagrodzenia za pracę lub innych warunków zatrudnienia albo pominięcie przy awansowaniu lub przyznawaniu innych świadczeń związanych z pracą,
3) pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe – chyba, że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.
§ 2. Zasady równego traktowania w zatrudnieniu nie naruszają działania polegające na:
1) niezatrudnianiu pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w Art. 18³ª . § 1, jeżeli jest to uzasadnione ze względu na rodzaj pracy, warunki jej wykonywania lub wymagania zawodowe stawiane pracownikom,
2) wypowiedzeniu pracownikowi warunków zatrudnienia w zakresie wymiaru czasu pracy, jeżeli jest to uzasadnione przyczynami nie dotyczącymi pracowników,
3) stosowaniu środków, które różnicują sytuację prawna pracownika ze względu na ochronę rodzicielstwa, wiek lub niepełnosprawność pracownika,
4) ustalaniu warunków zatrudniania i zwalniania pracowników, zasad wynagradzania i awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych - z uwzględnieniem kryterium stażu pracy.
§ 3. Nie stanowią naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu działania podejmowane przez określony czas, zmierzające do wyrównywania szans wszystkich lub znacznej liczby pracowników wyróżnionych z jednej lub kilku przyczyn określonych w Art. 18³ª . § 1, przez zmniejszenie na korzyść takich pracowników faktycznych nierówności, w zakresie określonym w tym przepisie.
§ 4. Różnicowanie pracowników ze względu na religię lub wyznanie nie stanowi naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu, jeśli w związku z rodzajem i charakterem działalności prowadzonej w ramach kościołów i innych związków wyznaniowych, a także organizacji, których cel działania pozostaje w bezpośrednim związku z religią lub wyznaniem, religia lub wyznanie pracownika stanowi istotne, uzasadnione i usprawiedliwione wymagania zawodowe.
Art. 18³ᶜ § 1. Pracownicy mają prawo do jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości.
§ 2. Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1, obejmuje wszelkie składniki wynagrodzenia, bez względu na ich nazwę i charakter, a także inne świadczenia związane z pracą, przyznawane pracownikom w formie pieniężnej lub w innej formie niż pieniężna.
§ 3. Pracami o jednakowej wartości są prace, których wykonywanie wymaga od pracowników porównywalnych kwalifikacji zawodowych, potwierdzonych dokumentami przewidzianymi w odrębnych przepisach lub praktyką i doświadczeniem zawodowym, a także porównywalnej odpowiedzialności i wysiłku.
Art. 18 ³ͩ. Osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.
Art. 18 ͤ. Skorzystanie przez pracownika z uprawnień przysługujących z tytułu naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę stosunku pracy lub jego rozwiązanie bez wypowiedzenia.”
„Art. 94. Pracodawca jest obowiązany w szczególności:
2b) przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy.”
„Art. 94¹. Pracodawca udostępnia pracownikom tekst przepisów dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu w formie pisemnej informacji rozpowszechnionej na terenie zakładu pracy lub zapewnia pracownikom dostęp do tych przepisów w inny sposób przyjęty u danego pracodawcy.”
……………………………………..
Pracodawca
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Samochodowych i Budowlanych w Głogowie