Podstawy prawne:
Spis treści
Rozdział I
Podstawowe informacje o szkole
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
Rozdział III
Organy szkoły i zasady ich współpracy
Rozdział IV
Organizacja Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych
Rozdział V
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie
Rozdział VI
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
Rozdział VII
Prawa i obowiązki słuchaczy szkoły
Rozdział VIII
Zasady rekrutacji
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 1. 1. Szkoła nosi nazwę - Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Głogowie.
2. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych jest szkołą publiczną i wchodzi w skład Zespołu Szkół Samochodowych i Budowlanych im. Leonarda da Vinci w Głogowie.
3. Siedzibą szkoły jest miasto Głogów, ul. Piastowska 2a.
4. Nazwa szkoły używana jest w pełnym brzmieniu - Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych. Na pieczęciach i stemplach używana jest nazwa: „ Zespół Szkół Samochodowych i Budowlanych Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych”.
5. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych jest szkołą ponadpodstawową, której ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, na podbudowie ośmioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum, zasadniczej szkoły zawodowej, branżowej szkoły I stopnia.
6. Nauczanie odbywa się w formie zaocznej w czteroletnim cyklu kształcenia (8 semestrów).
7. W latach szkolnych 2019/2020–2020/2021 w czteroletnim liceum ogólnokształcącym dla dorosłych prowadzone są klasy dotychczasowego trzyletniego liceum dla absolwentów gimnazjum, aż do czasu likwidacji tych klas.
8. Absolwenci zasadniczej szkoły zawodowej albo branżowej szkoły I stopnia zaczynają naukę od klasy II Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych.
9. Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Głogowski.
10. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą jest Dolnośląski Kurator Oświaty we Wrocławiu.
§ 2. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych działa w ramach obowiązującego prawa oświatowego.
§ 3. 1. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie innych przepisach prawnych, a w szczególności:
1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia liceum oraz świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego;
2) stwarza słuchaczom warunki do pełnej realizacji obowiązkowych zajęć dydaktycznych wynikających z ramowych planów nauczania;
3) przygotowuje słuchaczy do samokształcenia oraz motywuje ich do osobistego wysiłku
w tym zakresie;
4) umożliwia słuchaczom rozwój ich osobistych zainteresowań poznawczych;
5) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia.
2. Szkoła realizuje swoje zadania w szczególności przez:
1) zapewnienie w pełni wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej w celu prawidłowej realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych;
2) organizację bazy dydaktycznej do realizacji programów nauczania przedmiotów i zajęć ujętych w planie nauczania;
3) umożliwianie rozwoju zainteresowań i uzdolnień słuchaczy;
4) zorganizowanie słuchaczom niezbędnych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy
w trakcie zajęć edukacyjnych;
5) umożliwianie zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa
ukończenia szkoły oraz zdania matury;
6) umożliwianie absolwentom dokonania świadomego wyboru dalszego kształcenia
lub wykonywania wybranego zawodu.
3. Celem Szkoły jest kształcenie, przygotowujące do dalszej nauki, pracy i życia w społeczeństwie, a także umożliwienie słuchaczom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia. realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, w tym z podstawy programowej kształcenia ogólnego.
4. Do zadań szkoły należy w szczególności:
1) kształtowanie wzoru osobowego absolwenta szkoły średniej;
2) rzetelność wiedzy teoretycznej nie odbiegającej od trendów naukowych;
3) umiejętność stosowania teorii w praktyce zawodowej;
4) kształcenie poczucia etyki zawodowej i odpowiedzialności za wykonywaną pracę;
5) aktywny stosunek do nowości technicznych i organizacyjnych.
§ 4. 1. Opiekę nad słuchaczami przebywającymi w Szkole sprawują nauczyciele ponosząc odpowiedzialność za ich bezpieczeństwo, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
2. W trakcie zajęć organizowanych poza Szkołą oraz wycieczek, opiekę nad słuchaczami sprawują nauczyciele wyznaczeni przez dyrektora Szkoły ponosząc odpowiedzialność za bezpieczeństwo słuchaczy zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3. W celu zapewnienia bezpieczeństwa słuchaczom Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Głogowie Dyrektor Szkoły współpracuje z policją.
§ 5. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych zapewnia przebywającym w nim słuchaczom bezpieczne warunki nauki zgodne z obowiązującymi przepisami BHP.
§ 6. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej nauczycielowi, zwanemu „opiekunem”.
§ 7. 1. Organami szkoły są:
1) dyrektor szkoły;
2) rada pedagogiczna;
3) rada słuchaczy.
2. Organy szkoły w swoim działaniu przestrzegają zasad:
1) gwarantowania każdemu z organów możliwości swobodnego podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą i szczegółowo w zakresie ich obowiązków;
2) umożliwiania rozwiązywania trudnych sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły w ramach własnych kompetencji;
3) zapewnienia bieżącego przepływu informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych działaniach i decyzjach.
3. Spory między organami rozstrzyga na ich wniosek dyrektor szkoły, a w przypadku, gdy stroną sporu jest dyrektor, spór ten rozstrzyga organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny w zależności od zakresu kompetencji określonych przepisami prawa.
§ 8. 1. Dyrektorem Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych jest dyrektor Zespołu Szkół Samochodowych i Budowlanych im. Leonarda da Vinci w Głogowie.
2. Zadania, obowiązki i kompetencje Dyrektora Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych określa Statut Zespołu Szkół Samochodowych i Budowlanych im. Leonarda da Vinci w Głogowie.
3. Do kompetencji dyrektora szkoły należy w szczególności:
1) kierowanie działalnością szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz;
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
3) sprawowanie opieki nad słuchaczami;
4) realizowanie uchwał i wniosków rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji;
5) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
4. Dyrektor szkoły podejmuje w szczególności decyzje w sprawach:
1) zatrudnienia i zwolnienia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
3) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
5. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich kompetencji współpracuje z pozostałymi organami szkoły.
6. Dyrektor szkoły może w drodze decyzji skreślić słuchacza z listy słuchaczy w przypadkach określonych w statucie. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii rady słuchaczy.
§ 9. 1. W szkole działa rada pedagogiczna, w skład której wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni szkoły.
2. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
3. W posiedzeniach rady pedagogicznej lub jej części mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej:
1) przedstawiciele współpracujących ze szkołą podmiotów gospodarczych;
2) przedstawiciele rady słuchaczy;
3) inne osoby, których obecność na posiedzeniu lub jego części zdaniem dyrektora szkoły jest wskazana.
4. Posiedzenia rady pedagogicznej zwołuje dyrektor szkoły.
5. Rada pedagogiczna jest organem o kompetencjach stanowiących i opiniujących,
1) Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
a) zatwierdzenie planów pracy szkoły,
b) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy,
c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i projektów pedagogicznych w szkole,
d) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy słuchaczy;
2) Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza plan zajęć,
b) wnioski dyrektora szkoły o przyznaniu nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
c) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
d) wnioski składane przez członków rady pedagogicznej i osoby zaproszone.
6. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły, albo jego zmian i przedstawia do zatwierdzenia radzie pedagogicznej.
7. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
8. Posiedzenia rady pedagogicznej mogą być organizowane:
1) na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
2) z inicjatywy organu prowadzącego;
3) z inicjatywy co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
9. Rada pedagogiczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków.
10. Dyrektor szkoły zawiesza wykonanie uchwały rady pedagogicznej, jeżeli jest ona niezgodna ze statutem lub obowiązującymi przepisami.
11. Szczegółowe zasady pracy rady pedagogicznej określa regulamin rady pedagogicznej.
12. Posiedzenia rady pedagogicznej są protokołowane.
13. Kompetencje Rady Pedagogicznej określa Statut Zespołu Szkół Samochodowych i Budowlanych im. Leonarda da Vinci w Głogowie.
§ 10. 1. W szkole może działać rada słuchaczy jako reprezentant słuchaczy szkoły.
2. W ciągu pierwszego miesiąca nauki słuchacze z każdego roku nauki wybierają spośród siebie po trzech przedstawicieli, którzy wchodzą w skład rady słuchaczy.
3. Szczegółowe zasady pracy rady słuchaczy określa regulamin opracowany przez tę radę po jej ukonstytuowaniu się, nie później niż do końca września, który musi być zgodny ze statutem szkoły.
4. Rada słuchaczy może przedstawiać organom szkoły wnioski oraz opinie we wszystkich sprawach dotyczących szkoły.
5. Rada Słuchaczy może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł
w celu wspierania statutowej działalności szkoły.
§ 11. Rada Słuchaczy ma prawo przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach liceum, dotyczące m.in. realizacji podstawowych praw słuchaczy, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programami nauczania, z ich treścią, celami i stawianymi wymaganiami;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce;
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego rozwijanie i zaspokajanie zainteresowań słuchaczy.
§ 12. 1. Szkoła prowadzi naukę zgodnie z obowiązującym programem nauczania i podstawą programową.
2. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich w Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
3. Rok szkolny w Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych składa się z dwóch semestrów: jesiennego i wiosennego, kończących się egzaminami semestralnymi.
4. Organizację nauczania w danym semestrze określa arkusz organizacyjny szkoły zatwierdzony przez organ prowadzący Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych.
5. Szczegółową organizację zajęć edukacyjnych w danym semestrze określa tygodniowy rozkład zajęć opracowany na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego.
6. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.
7. W dzienniku lekcyjnym prowadzonym przez szkołę dla dorosłych wpisuje się tematy prowadzonych zajęć edukacyjnych, oceny uzyskane w ramach wewnątrzszkolnego systemu oceniania oraz oceny z ustnych i pisemnych egzaminów semestralnych i egzaminów poprawkowych. Prowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem. Integralną częścią dziennika lekcyjnego są listy obecności, na których obecność na poszczególnych godzinach zajęć edukacyjnych słuchacze potwierdzają własnoręcznym podpisem.
8. Zajęcia z niektórych przedmiotów mogą odbywać się z podziałem oddziału na grupy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
9. Zajęcia edukacyjne odbywają się w systemie zaocznym.
10. Zajęcia odbywają się dwa razy w miesiącu przez dwa dni (sobota, niedziela).
11. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może skrócić czas trwania godziny lekcyjnej.
12. Słuchaczom i nauczycielom umożliwia się korzystanie z bazy lokalowej i biblioteki szkolnej ZSSiB w Głogowie.
13. Nauka w szkole trwa 4 lata (8 semestrów).
14. Jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony ze słuchaczy realizujących program nauczania, minimalną liczbę słuchaczy w danym oddziale określa organ prowadzący.
15. Organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych określa rozkład zajęć ustalony na podstawie ramowego planu nauczania oraz zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły.
16. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia prowadzone w formie konsultacji zbiorowych.
17. Konsultacja trwa 45 minut z możliwością wprowadzenia bloków trwających nie dłużej niż 90 minut. Przy zajęciach zblokowanych uwzględnia się zasady efektywności nauczania oraz higieny pracy słuchacza.
18. Zajęcia obowiązkowe w szkole odbywają się w soboty i niedziele, co najmniej dwa razy w miesiącu, zgodnie z ustalonym harmonogramem zajęć.
19. Szkoła korzysta z sal dydaktycznych Zespołu Szkół Samochodowych i Budowlanych w Głogowie zapewniających bezpieczne i higieniczne warunki pracy dla wszystkich osób przebywających na jej terenie.
§ 13. Sposób organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu.
Wolontariat szkolny to bezinteresowne zaangażowanie społeczności szkoły - nauczycieli i słuchaczy - na rzecz potrzebujących. Uczy postawy szacunku i tolerancji wobec drugiego człowieka. Aktywność wolontariuszy ukierunkowana jest na dwa zasadnicze obszary: środowisko szkolne i środowisko pozaszkolne.
§ 14. Formy opieki i pomocy słuchaczom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie.
1. Formy opieki i pomocy słuchaczom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie:
1) Indywidualne formy opieki polegają w szczególności na:
a) udzielaniu w miarę możliwości finansowych Szkoły, doraźnej lub stałej pomocy finansowej,
b) zapewnieniu możliwości korzystania z pomocy pedagoga szkolnego, doradcy zawodowego,
c) zapewnieniu warunków właściwego funkcjonowania w Szkole słuchaczom niepełnosprawnym i przewlekle chorym,
d) umożliwieniu korzystania przez słuchaczy z pomocy ze strony powołanych do tego organizacji i instytucji działających zgodnie z prawem,
e) dostosowanie form, nauki i egzaminów zewnętrznych do indywidualnych potrzeb słuchacza na podstawie stosownych orzeczeń.
§ 15. 1. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne słuchaczy.
2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez słuchacza wiadomości i umiejętności w stosunku do:
a) wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określone w odrębnych przepisach i realizowanych w Szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę,
b) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w Szkole programów nauczania w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
§ 16. 1. Nauczyciele podają słuchaczom tematy prac kontrolnych w ciągu jednego miesiąca. Słuchacz powinien wykonać pracę kontrolną w terminie podanym przez nauczyciela.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
a) poinformowanie słuchacza o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
b) pomóc słuchaczowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
c) motywowanie słuchacza do dalszej pracy,
d) dostarczanie nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w uczeniu się i specjalnych uzdolnieniach słuchacza,
e) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich słuchaczy;
2) przeprowadzenie egzaminów semestralnych i klasyfikacyjnych;
3) ustalanie semestralnych ocen klasyfikacyjnych według skali określonej w ust. 29, na podstawie przeprowadzanych egzaminów semestralnych oraz warunki ich poprawiania, egzaminów klasyfikacyjnych oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych;
4) w szkole dla dorosłych nie ocenia się zachowania słuchaczy.
4. Nauczyciele na początku każdego semestru informują słuchaczy o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych słuchaczy.
5. Oceny są jawne dla słuchacza. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne słuchacz otrzymuje do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli.
6. Na prośbę słuchacza nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
7. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb słuchacza, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
8. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb słuchacza, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
9. Podstawą oceniania i klasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych kształcącej w formie zaocznej są egzaminy semestralne przeprowadzane z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w arkuszu organizacji pracy szkoły.
10. Egzaminy semestralne w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej przeprowadza się w trybie określonym w statucie szkoły. Egzaminy semestralne i pisemne przeprowadzają nauczyciele określonych przedmiotów uczący w danym semestrze. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może wyznaczyć na egzaminatora innego nauczyciela. Tematy egzaminu opracowuje nauczyciel przedmiotu i przedkłada dyrektorowi szkoły do zatwierdzenia najpóźniej na miesiąc przed egzaminem.
11. Do egzaminu semestralnego w szkole dla dorosłych kształcącej w formie zaocznej dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje, przewidziane w szkolnym planie nauczania, w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na te konsultacje, oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.
12. Słuchacz w szkole dla dorosłych, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu semestralnego w wyznaczonym terminie, zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
13. Termin dodatkowy wyznacza się po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do dnia 31 sierpnia.
14. Dyrektor szkoły dla dorosłych może wyrazić zgodę na powtórzenie semestru na pisemny wniosek słuchacza uzasadniony sytuacją życiową lub zdrowotną słuchacza, złożony w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktycznych.
15. Słuchacz może powtarzać semestr jeden raz w okresie kształcenia w danej szkole. W wyjątkowych przypadkach dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej może zezwolić na powtarzanie semestru po raz drugi.
16. Do egzaminu semestralnego może być również dopuszczony słuchacz, który nie uczęszczał z przyczyn usprawiedliwionych na obowiązkowe konsultacje, jeżeli z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał oceny uznane za pozytywne zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
17. Słuchacz zdaje w każdym semestrze egzaminy semestralne w formie pisemnej i ustnej z języka polskiego, języka obcego i matematyki z pozostałych zajęć edukacyjnych zdaje w formie ustnej.
18. Egzaminy semestralne odbywają się według terminarza opracowanego przez dyrektora szkoły. Terminarz egzaminów podaje się do wiadomości słuchaczy najpóźniej na ostatniej konsultacji w danym semestrze.
19. Egzaminy semestralne przeprowadza nauczyciel uczący danego przedmiotu. Nauczyciel przygotowuje pytania egzaminacyjne, które zatwierdza dyrektor szkoły.
20. Wykładowca jest zobowiązany do sprawdzenia pracy pisemnej, sformułowania recenzji i oceny oraz umożliwienia słuchaczowi zapoznania się z ocenioną pracą.
21. Ocenione prace pisemne słuchaczy po przeprowadzonych egzaminach pisemnych przechowywane są w szkole przez okres jednego semestru a następnie są niszczone.
22. Słuchacz, który zdaje egzamin ustny, losuje pytania egzaminacyjne i podaje nauczycielowi numer zestawu.
23. Słuchaczowi w trakcie egzaminu nie wolno korzystać z niedozwolonych pomocy.
24. Z egzaminów semestralnych sporządza się protokół według obowiązującego wzoru.
25. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna semestralna ocena klasyfikacyjna, może
być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
26. Oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
27. Oceny bieżące i klasyfikacyjne semestralne ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący – 6;
2) stopień bardzo dobry – 5;
3) stopień dobry – 4;
4) stopień dostateczny – 3;
5) stopień dopuszczający – 2;
6) stopień niedostateczny – 1.
28. Jeżeli w wyniku klasyfikacji semestralnej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych słuchacza uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki na semestrze programowo wyższym, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć słuchaczowi szansę uzupełnienia braków.
29. Słuchacz otrzymuje promocję na semestr programowo wyższy, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne semestralne wyższe od stopnia niedostatecznego.
30. Słuchacz szkoły może zdawać egzamin poprawkowy w przypadku uzyskania niedostatecznej semestralnej oceny klasyfikacyjnej z jednego lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
1) egzaminy poprawkowe mogą być przeprowadzone po każdym semestrze;
2) egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne po zakończeniu semestru jesiennego w terminie do końca lutego, lub po zakończeniu semestru wiosennego w terminie do dnia 31 sierpnia;
3) egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej;
4) egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych, z których słuchaczowi wyznaczono dodatkowy termin egzaminu semestralnego oraz zajęć edukacyjnych, z których przysługuje egzamin klasyfikacyjny;
5) egzamin poprawkowy przeprowadza się w następującym trybie:
a) nauczyciel przeprowadzający egzamin poprawkowy przygotowuje zestaw pytań egzaminacyjnych, które zatwierdza dyrektor szkoły,
b) słuchacz losuje zestaw pytań egzaminacyjnych;
6) z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: imię i nazwisko nauczyciela, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez nauczyciela. Do protokołu załącza się pisemną pracę, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach słuchacza. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen;
7) słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
W przypadku gdy zajęcia dydaktyczne kończą się w styczniu - nie później niż do końca lutego;
8) słuchacz, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy.
31. Słuchaczowi szkoły, powtarzającemu semestr przed upływem trzech lat od daty przerwania nauki, zalicza się te obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których uzyskał poprzednio semestralną ocenę klasyfikacyjną wyższą od oceny niedostatecznej i zwalnia go z obowiązku uczęszczania
na te zajęcia.
32. Słuchaczowi, który w okresie trzech lat przed rozpoczęciem nauki w szkole zdał egzaminy eksternistyczne z zakresu poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, zalicza się te zajęcia i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.
33. W przypadku zwolnienia, o którym mowa w pkt. 31, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się "zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia" oraz podstawę prawną zwolnienia. Zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem semestralnej oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych zgodnej z oceną uzyskaną w wyniku egzaminu eksternistycznego.
34. Słuchacz może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia semestralnej oceny klasyfikacyjnej z powodunieobecności słuchacza na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
35. W przypadku stwierdzenia, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor powołuje komisję, która:
1) w przypadku semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności słuchacza, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala semestralną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
36. W skład komisji wchodzą:
a) w przypadku semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
37. Ustalona przez komisję semestralną ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna,z wyjątkiem niedostatecznej semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
38. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) w przypadku semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu,
c) zadania (pytania) sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
39. Do protokołu, dołącza się pisemne prace słuchacza i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach słuchacza. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 35 w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
40. Słuchacz kończy szkołę, jeżeli na zakończenie semestru programowo najwyższego uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej. Absolwentowi przysługuje świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego.
§ 17. 1. Postępy w nauce dokumentowane są w arkuszach ocen i dziennikach lekcyjnych.
2. Absolwenci szkoły otrzymują świadectwo ukończenia szkoły.
§ 18. Prawa i obowiązki nauczycieli oraz innych pracowników szkoły określa Statut Zespołu Szkół Samochodowych i Budowlanych im. Leonarda da Vinci w Głogowie.
§ 19. 1. Słuchacz szkoły ma prawo do:
a) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, opieki i ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej,
b) uzyskania informacji na temat programu nauczania i wymagań edukacyjnych,
c) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia,
d) korzystania z pomieszczeń szkoły, sprzętu, środków dydaktycznych,
e) życzliwego traktowania i poszanowania godności przez wszystkich pracowników szkoły,
f) swobody wyrażania swoich myśli i przekonań, o ile nie narusza tym samym dobra innych osób,
g) rozwijania własnych zainteresowań i zdolności oraz korzystania w tym zakresie z pomocy nauczycieli,
h) sprawiedliwej, jawnej i umotywowanej oceny wynikającej z wcześniej podanych kryteriów i zasad ze strony nauczycieli,
i) odwołanie się od krzywdzących decyzji do opiekuna oddziału lub dyrektora szkoły,
j) usprawiedliwiania osobiście opuszczonych godzin konsultacji,
k) egzaminu poprawkowego z maksymalnie dwóch przedmiotów, z których na koniec semestru otrzymał ocenę niedostateczną.
2. Słuchacz ma obowiązek:
a) przestrzegać postanowień zawartych w statucie,
b) dbania o rozwój intelektualny oraz zdrowie i higienę osobistą,
c) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach dydaktycznych,
d) szanować zasady kultury współżycia,
e) chronić własne życie i zdrowie,
f) dbać o własne dobro i porządek,
g) systematycznie przygotowywać się do zajęć i terminowo przystępować do egzaminów,
h) przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, pracowników szkoły oraz innych słuchaczy,
i) przestrzegać zasad bezpieczeństwa obowiązujących w szkole,
j) dbać o wspólne dobro, ład i porządek na terenie i wokół szkoły oraz o jej mienie,
k) stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości i szacunku, przeciwdziałać wszelkim przejawom przemocy,
l) podporządkować się zaleceniom dyrektora oraz pracowników szkoły,
m) rozliczać się ze szkołą po zakończeniu lub przerwaniu nauki,
n) dbać o zdrowie swoje i kolegów: słuchacz na terenie szkoły nie pali tytoniu, nie pije alkoholu, nie używa narkotyków i innych środków odurzających.
§ 20. 1. Na terenie szkoły obowiązuje zakaz fotografowania i nagrywania osób, bez uzyskania ich zgody, z wyjątkiem imprez szkolnych.
2. W czasie zajęć dydaktycznych obowiązuje zakaz korzystania z telefonów komórkowychi innych urządzeń elektronicznych. W sytuacjach szczególnie uzasadnionych (podejrzenie popełnienia przestępstwa) nauczyciel ma prawo zabezpieczyć mobilne urządzenie multimedialne, które przekazuje dyrektorowi szkoły do czasu przyjazdu policji.
3. Pracownicy szkoły nie ponoszą odpowiedzialności za zagubiony sprzęt elektroniczny, który słuchacze przynoszą do szkoły.
§ 21. Nagrody i kary stosowane wobec słuchaczy oraz tryb odwoływania się od kary:
1) Słuchacz wyróżniający się wynikami w nauce, właściwym zachowaniem, aktywną postawą społeczną, zwycięstwem w konkursach oraz twórcze oddziaływanie na społeczność szkolną może otrzymać następujące nagrody:
a) ustną pochwałę udzieloną przez opiekuna oddziału lub Dyrektora Szkoły,
b) nagrodę rzeczową,
c) dyplom uznania;
2) Za niewypełnienie obowiązków i nieprzestrzeganie ustaleń zawartych w statucie Szkoły, słuchacz może być ukarany:
a) upomnieniem (ustnym lub pisemnym) udzielonym przez opiekuna oddziału,
b) naganą Dyrektora Szkoły,
c) skreśleniem z listy słuchaczy;
3) Skreślenia z listy dokonuje Dyrektor Szkoły na podstawie podjętej przez Radę Pedagogiczną uchwały zainicjowanej na wniosek opiekuna semestru lub innego nauczyciela, po konsultacji z innymi nauczycielami prowadzącymi zajęcia w oddziale, w którym słuchacz się uczy oraz po zasięgnięciu opinii Samorządu Słuchaczy;
4) Podstawę do skreślenia słuchacza z listy stanowi w szczególności:
a) rażące, powtarzające się nieprzestrzeganie ustaleń zawartych w statucie, przyjście na zajęcia w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub środków odurzających,
b) picie alkoholu, zażywanie używek na terenie Szkoły,
c) rozprowadzanie alkoholu, rozprowadzanie środków odurzających na terenie Szkoły,
d) agresywne zachowanie się wobec nauczycieli i pracowników Szkoły,
e) dokonanie kradzieży lub pobicia,
f) dezorganizację zajęć w placówce,
g) fałszowanie dokumentacji,
h) dalsze nieprzestrzeganie obowiązujących zasad pomimo otrzymania nagany,
i) absencję na zajęciach szkolnych bez usprawiedliwienia w wymiarze ponad 50% czasu przeznaczonego na te zajęcia w danym semestrze,
j) nie podjęcia nauki do 30 listopada;
5) Decyzja o skreśleniu słuchacza z listy słuchaczy poprzedzona jest rozmową ze słuchaczem w celu złożenia wyjaśnień dotyczących zaistniałej sytuacji;
6) Słuchacz ma prawo odwołania się od decyzji o skreśleniu w terminie 14 dni od otrzymania decyzji do Dolnośląskiego Kuratora Oświaty, za pośrednictwem Dyrektora Szkoły;
7) Dyrektor Szkoły może nadać decyzji o skreśleniu rygor natychmiastowej wykonalności za drastyczne naruszenie prawa: pijaństwo, agresję, pobicie, fałszowanie dokumentacji szkolnej oraz z powodu zachowań zagrażających bezpieczeństwu słuchaczy, nauczycieli lub innych pracowników Szkoły. Decyzja z nadanym rygorem natychmiastowej wykonalności oznacza dla słuchacza zakaz uczęszczania do Szkoły z dniem otrzymania decyzji.
§ 22. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw słuchacza:
1) W Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych w Głogowie stosuje się następujący tryb postępowania w sprawie składania skarg:
a) zainteresowany słuchacz może złożyć skargę w formie pisemnej do Dyrektora Szkoły w terminie nie później niż 7 dni od zaistniałej sytuacji,
b) o wyniku rozpatrzenia zażalenia słuchacz będzie poinformowany w ciągu 14 dni od wpłynięcia skargi,
c) w przypadku, gdy naruszenie praw spowodowało niekorzystne dla niego następstwa, Dyrektor Szkoły podejmuje czynności likwidujące ich skutki.
§ 23. 1. W celu przeprowadzenia przyjęć kandydatów Dyrektor Szkoły powołuje komisję rekrutacyjno -kwalifikacyjną.
2. Do zadań komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej należy:
a) rozpatrywanie zgłoszonych podań i analizowanie dokumentów kandydata,
b) kwalifikowanie kandydatów.
3. Komisja ustala listę kandydatów przyjętych i nieprzyjętych. Odwołania od decyzji komisji mogą być zgłaszane Dyrektorowi Szkoły w terminie 7 dni od daty powiadomienia kandydata.
4. O przyjęcie do klasy pierwszej Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Głogowie mogą ubiegać się absolwenci szkoły podstawowej, którzy posiadają świadectwo ukończenia szkoły podstawowej na podstawie przepisów wydawanych przez Dolnośląskiego Kuratora Oświaty.
5. Kandydat zobowiązany jest złożyć: podanie, dwa zdjęcia i świadectwo ukończenia szkoły programowo niższej lub semestru (w przypadku przyjęcia na semestr programowo wyższy).
§ 24. 1.Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie mają zastosowanie odpowiednie przepisy prawa, w tym ustawa Prawo Oświatowe z 14 grudnia 2016r. oraz przepisy wydane na jej podstawie, a także inne przepisy prawa, regulujące działalność szkół i placówek publicznych.
4. Zmiany w statucie dokonuje rada pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek organów Szkoły.
5. Dyrektor szkoły ma prawo do podejmowania doraźnych decyzji w sprawach nie ujętych w statucie.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Samochodowych i Budowlanych w Głogowie